Folkhemmet torde vara ett av de mest slitna politiskt retoriska
begreppen här i landet; lanserad under den framstegsanda som
tog vid efter krigsslutet och därefter ständigt upprepad av
politiker som bekänt sig till välfärdssamhällets tanke, men alltjämt
förknippad i främsta rummet med den som först uttalade
det - Per Albin Hansson. Idag har begreppet förlorat åtminstone
en del av sin forna magi, vilket må förklaras av att
folkhemmet i bemärkelsen en dräglig bostads- och levnadsstandard
för alla, i allmänhet tas som en självklarhet. Detta reser frågan
om det kanske inte längre räcker med att brodera ut innehållet
i det traditionella folkhemmet utan att det istället krävs
att själva grundbegreppet ses över. Kanske skulle rent
av tanken om "det gröna folkhemmet" kunna bidra till den
nödvändiga förnyelsen och redan 2004 lanserade Göran Persson detta begrepp
som ett led i partiets ideologiska utveckling.
I Tage Erlanders memoarer återfinns en episod där en amerikansk
jounalist hade noterat att klädstilen i Stockholm nått en mycket
hög nivå, vilket han tog som en indikation på att Sverige var
ett välutvecklat land. Erlander hade då framhållit att
detta föreföll vara ett tveksamt sätt att göra bedömningen
och han pekade istället i sann folkhemsanda på bostadsstandarden
som den verkligt relevanta måttstocken. I våra dagar, då bostadsstadarden
befinner sig på en jämnt hög nivå, torde det krävas nya dimensioner
för att kvantifiera civilisationsnivån och i det sammanhanget framstår
kretsloppssamhällets grad av förverkligande som en i högsta grad
intressant variabel att ta fasta på.
Detta är dock en flerdimensionell parameter och för att få en
verklig bild av landets tillstånd ur kretsloppshänseende, krävs
kännedom om insamlings- och återvinningsresultaten för en rad
skilda materialslag, såsom diverse förpackningssorter, grovavfall,
organiskt avfall och förstås farligt avfall. Således är utvärderingen
betydligt mera komplex än då det gäller att fastställa boendestandarden,
vilken ju enkelt kan mätas som antal rum alternativt bostadsyta per capita.
På bilden syns vad som med modern kanslihusjargong sannolikt skulle kallas en
"högnivåeka", tillhörande 1953 till svenska staten testamenterad
egendom, anlitad för grenen interlokutiv rodd i klassen statsmän. Mottagaren
ställde sig skeptisk till den amerikanska pressens benägenhet att inom ramen
för sin europeiska rapportering sätta likhetstecken mellan klädstil och utvecklingsnivå
och förspråkade istället en bedömning baserad på boendestandard
Visst går det alltid att utvidga gränserna för folkhemmet i bemärkelsen
levnadsstandard, men någonstans finns en gräns, där ytterligare
standardförbättringar på marginalen till den grad överskrider vad som
kan betecknas som en god basstandard att den idealistiska kärnan i hela
projektet går förlorad och det är då tanken på det gröna folkhemmet föds,
vars syfte är att förnya den ursprungliga folkhemstanken genom att fördjupa
den snarare än genom att tillåta alltför mycket inflation i definitionen av
de materiella grundförutsättningarna. Det gröna folkhemmet handlar om att
gräva där man står, genom att börja med att angripa miljöfrågan inom
hemmets fyra väggar, istället för att förfasas av de gigantiska miljöproblem
om vilka media rapporterar ute i den stora vida världen.
Det är samtidigt ett
sätt att motverka klichéifieringen av folkhemstanken som har kommit att brukas
allt för lättvindigt. Ett av många aktuella exempel på detta är att en inredningsbutik
på Tegnérgatan som Camelot Consulting passerar på sin väg till Stockholms Stadsbibliotek
antagit namnet "Folkhemmet", sannolikt med siktet inställt på att bli
folkhemsklientelets "preferred supplier" av möblemang. Redan Ernst Wigforss
pekade på risken med att låta folkhemstanken bli alltför materialistiskt influerad,
vilket framgår av några smärre reservationer in slutorden till hans memoarer, där han
framhåller att reformivrarna fick se upp för att "överdriva värdet av yttre förändringar
i människors liv."
Det gamla och det nya folkhemmets skapare. Till vänster Per-Albin Hansson,
som först lanserade begreppet; till höger Göran Persson, som tog folkhemmet
in i det nya seklet
I någon mån är folkhemmet den socialdemokratiska motsvarigheten till de borgerligas
tal om den lilla världen. Folkhemmet förhåller sig till välfärdsstaten som
den lilla världen till den stora i den borgerliga retoriken. De borgerliga är duktiga på att framhålla
den lilla världens betydelse när det gäller frågor som vård och omsorg, men betonar
inte dess roll i samma utsträckning då det är fråga om miljöfrågor. Detta
må förvisso inte vara en specifikt borgerlig benägenhet, då det för alla och envar
är lätt att mot bakgrund av de globala miljöproblemens väldiga proportioner
tappa tron på att individens insatser är av betydelse. Detta är en
svaghet som väsentligen försämrar möjligheterna att komma tillrätta med vår tids miljöproblem
och det gröna folkhemmet är en ansats att återge medborgaren tron på att det
gemensamt går att uppnå miljömålsättningar, på samma sätt som det under föregående
sekel var möjligt att bygga upp folkhemmet i materiellt hänseende.
Retoriken i anslutning till det gröna folkhemmet är dock inte lika konfrontativ.
Visst är det viktigt att genom lagstiftning säkerställa att varuproducenter
tar sin del av ansvaret genom s k producentansvarssystem, men kommuner och individer
kommer alltid att vara de centrala agenterna för att åstadkomma ett fungerande grönt
folkhem. På sätt och vis kan den erforderliga ansträningingen och den nedlagda
tiden för att leva upp till de förpliktelser som följer av det gröna folkhemmet
ses som en form av beskattning. På samma sätt som det klassiska folkhemmet krävde
och alltjämt kräver gemensamma uppoffringar i form av finansiell beskattning, så
kräver det gröna folkhemmet sin tribut i form av extra omsorg i köket samt
ett arbete med att transportera respektive avfallsfraktion till dess rätta destination;
låt oss kalla det en temporal beskattning.
Midsommarstången, ett anrikt floristiskt ornament till folkhemmet och
därmed dess säsongsspecifika inramning. Efter festen kommer källsorteringsprincipen
till sin rätt. Stommen kan med årliga cykler återanvändas, medan de dekorativa
elementen tillförs mängden trädgårdsavfall
Förvisso kan efterlevnaden inte kontrolleras på samma sätt som då det gäller
skatteuttaget, men det går ändå
att ställa hårdare krav på hushållen än idag. Detta kan ske på olika sätt, exempelvis
genom att införa legal plikt för utsortering av farligt avfall, vilket är
något som länge diskuterats, eller genom olika former av ekonomiska incitament,
såsom viktbaserad taxa, vilka premierar det rätta beteendet. I Norge har det blivit
allt vanligare att på återvinningscentraler avgiftsbelägga deponifraktionen, medan
övriga fraktioner tas emot gratis. Ett annat exempel är den tämligen utbredda taxerabatten
för hushåll som tillämpar fastighetsnära kompostering. Det idealiska vore naturligtvis
om det gick att installera en tungmetall- och kemikalierdetektor i sopbilarna för
att avslöja sorteringsfusket, men även om detta än så länge ligger långt borta går
det att på ett effektivare sätt än idag motverka källsorteringssmiteriet.
Även om det gröna
folkhemmet må framstå som en helt ny dimension så är det alltid viktigt att inte
krångla till saker och ting. Varför inte åstadkomma en enkel och hållbar definition av det
gröna folkhemmet i materiella termer, genom att till folkhemmets grundstandard
lägga en s k källsorteringsutrustning, i form av lämpliga behållare för de
olika fraktionerna. När detta väl utgör en standardattiralj i svenska hem,
torde vi redan ha kommit ett gott stycke på vägen.
De praktiska frågorna skall ej föraktas. Diskbänksperspektivet är centralt och
installation av
adekvat källsorteringsutrustning i svenska hem är det första
steget på väg mot det gröna folkhemmets förverkligande
Ett annat sätt att skapa en
mera entydig definition av det aktuella begreppet är att ta fasta på den totala
återvinningsgraden, d v s den andel av den totala mängden hushållssopor som
går till återvinning. Runt om i Europa kämpar kommuner för att uppnå målsättningen
om en 50-procentig återvinningsgrad, d v s 50% av den totala mängden som går till
annan behandling än förbränning och deponering. För det gröna folkhemmet måste
dock givetvis siktet vara inställt högre än så. Den 50-procentiga
återvinningsgraden är i det sammanhanget snarare att se som en utgångspunkt
för stegvisa höjningar. På samma sätt som boendestandardens gradvisa förbättring kunde
räkna rumsantalet som sina milstolpar, så är det nästa tioprocentsmarkering som
vid varje tidpunkt utgör den målsättning mot vilken kretsloppspolitiken pekar.
50-procentsnivån kan i någon mån jämföras med det riksavtal för jordbruksarbetare, som
stipulerade en minsta bostadsyta av 35 kvadratmeter för famijebostäder, som kom att
bli en startpunkt för boendestandardens förbättringar, men idag framstår som
tämligen avlägsen och föga imponerande.
På sätt och vis
framstår folkhemsmetaforen som än mera förträfflig då det gäller de ekologiska
visionerna än de ekonomiska. En viktig skillnad är dock att medan det gamla
folkhemmet handlar om fördelning, så handlar det nya om konsolidering, även
om det i båda fallen handlar om att i en pionjäranda skapa framtidens samhälle.
Folkhemsideologerna har gjort flitigt bruk av det yttrande som brukar tillskrivas
lord Bacon: "Det är med rikedomen som med gödsel, den är inte nyttig, om den inte blir
spridd." På samma sätt kan sägas att det är med det återvinningsbara avfallet som
med skörden. Den gör ingen nytta, om den inte blir ihopsamlad.
Men
stilla flyter Don och den eftersträvade konvergensen mot det gröna folkhemsidealet
torde därför vara en fråga i vart fall om decennier, även om med tiden
dagens tafatta källsorterande säkerligen kommer att betraktas som lika avlägset
som vi idag ser på den trångboddhet, som ligger mindre en ett sekel tillbaka i tiden.
Eftervärlden kommer sannolikt att häpna inför dagens rudimentära tillvägagångssätt, på
samma sätt som vi idag har svårt att se sambandet mellan det mer eller mindre
fulländade folkhem i vilket vi lever och dess olika förstadier. Tids nog kommer
sannolikt
nuvarande imperfektioner att ses som industrialismens eftersläpningseffekter.
Stilla flyter Europas fjärde längsta flod Don, än idag, precis som
avfallet på väg, förhoppningsvis till återvinning
För att komma tillbaka till nyheterna, klicka här.
För att få veta mer om Camelots produkt Incentiviser, klicka
här.
För att få veta mer om Camelots produkt Codificator, klicka
här.
För att få veta mer om Camelots avfallspolitik, klicka
här.
För att komma till Camelots länkbibliotek över det gröna
folkhemmet, klicka här.
Camelot Waste Management Consulting * Nybrogatan 83; Stockholm
Camelot - Carving out Competitive advantage
Åter till startsidan