Camelots organisations- och implementeringsfilosofi


Camelots engagemang i implementerings- och organisationsfrågor bygger alltid på klientspecifika överenskommelser och sker primärt i anslutning till projekt med högt analytiskt innehåll. Fördelarna med att anlita Camelot är dels att analys och implementering ofta går hand i hand, dels Camelots framgångsrika implementerings- och organisationsfilosofier, som beskrivs här nedan:

Implementeringsfilosofi:

Camelot Förutsatt att den förberedande analysen gjorts ordentligt skall implementeringen vara resolut men ändå inte rigid. Det är viktigt att arbeta med projektstrukturer, men dessa får inte till den grad ta överhanden att projektbyråkrati och imaginära interdependenser blir ett hinder för ständigt framåtskridande. Vid konsultmedverkan är det viktigt att det samtidigt finns organisationsinterna drivkrafter för att föra projektet framåt. Camelot förespråkar därför flexibla konsultinsatser i implementeringsfasen, med daglig närvaro i intensiva faser, men endast begränsad medverkan i mindre intensiva faser.



Organisationsfilosofi:

Camelot Camelots anser att organisationsstrukturen bör präglas av funktionell tydlighet, för att skapa ett tydligt ansvar för leveranssäkringen och möjliggöra uppbyggnad av områdesspecifik kompetens. Camelot är också anhängare av La Fontaine-management, som innebär att företaget skall eftersträva att utnyttja varje medarbetares unika kompetens på bästa sätt. En annan viktig komponent är kontinuitet, vilket är en förutsättning för att möjliggöra systematiska organisatoriska ansträngningar då det gäller effektiviseringsåtgärder samt teknologiska uppgraderingar.


Camelot ser ingen motsättning mellan produktions- och marknadsorientering utan menar att båda dessa synsätt samtidigt måste komma till uttryck för att organisationen skall bli långsiktigt framgångsrik. Med denna dualistiska övergripande struktur är det av stor betydelse med en hög interaktionsintensitet inom respektive avdelningskluster. Exempelvis bör således nära band skapas mellan chaufförer - transportledning/-planering respektive mellan information - försäljning. De båda delarna av organisationen bör vara suveräna i bemärkelsen att försäljning aldrig skall behöva bekymra sig om att företaget kan leverera insålda tjänster och produktion skall alltid vara trygga i att försäljning förser dem med uppdrag sålänge de upprätthåller en tillräckligt effektivitetsnivå och därmed kostnadsposition.

Kundservice och ekonomi är två övergripande funktioner vars hemvist varken är produktion eller marknad utan istället bör dessa två ha en understödjande roll i förhållande till båda dessa. En stark ekonomifunktion är en förutsättning både för att understödja produktions effektiviseringsansträngningar och för att ge försäljning stöd i det transaktionsintensiva gränssnittet mot marknaden. Kundservice har också en tvådelad roll som en slags marksupport, dels i form av delaktighet i försäljningsarbetet, dels i en koordinerande roll i förhållande till transportplanering. Nedan följer en illustration av detta synsätt.

Camelot

















För att återgå till erbjudandeöversikten, klicka här.


Camelot Waste Management Consulting * Nybrogatan 83; Stockholm
Camelot - Carving out Competitive advantage
Åter till startsidan