Camelots organisations- och implementeringsfilosofi
Camelots engagemang i implementerings-
och organisationsfrågor bygger alltid på klientspecifika överenskommelser
och sker primärt i anslutning till projekt med högt analytiskt innehåll.
Fördelarna med att anlita Camelot är dels att analys och implementering
ofta går hand i hand, dels Camelots framgångsrika implementerings- och
organisationsfilosofier, som beskrivs här nedan:
Implementeringsfilosofi:
Förutsatt att den förberedande analysen gjorts ordentligt skall implementeringen
vara resolut men ändå inte rigid. Det är viktigt att arbeta med
projektstrukturer,
men dessa får inte till den grad ta överhanden att projektbyråkrati och imaginära
interdependenser blir ett hinder för ständigt framåtskridande.
Vid konsultmedverkan är det viktigt att det samtidigt finns organisationsinterna
drivkrafter för att föra projektet framåt. Camelot förespråkar därför flexibla
konsultinsatser i implementeringsfasen, med daglig närvaro i intensiva faser, men
endast begränsad medverkan i mindre intensiva faser.
Organisationsfilosofi:
Camelots anser att organisationsstrukturen bör präglas av funktionell tydlighet, för
att skapa ett tydligt ansvar för leveranssäkringen och möjliggöra uppbyggnad av
områdesspecifik kompetens. Camelot är också anhängare
av La Fontaine-management, som innebär att företaget skall eftersträva
att utnyttja varje medarbetares unika kompetens på bästa sätt. En annan viktig komponent
är kontinuitet, vilket är en förutsättning för att möjliggöra systematiska organisatoriska
ansträngningar då det gäller effektiviseringsåtgärder samt
teknologiska uppgraderingar.
Camelot ser ingen motsättning mellan produktions- och
marknadsorientering utan menar att båda dessa synsätt samtidigt måste komma till
uttryck för att organisationen skall bli långsiktigt framgångsrik. Med denna dualistiska
övergripande struktur är det av stor betydelse med en hög interaktionsintensitet inom
respektive avdelningskluster. Exempelvis bör således nära band skapas mellan
chaufförer - transportledning/-planering respektive mellan information - försäljning.
De båda delarna av organisationen bör vara suveräna i bemärkelsen att försäljning
aldrig skall behöva bekymra sig om att företaget kan leverera insålda tjänster
och produktion skall alltid vara trygga i att försäljning förser dem med uppdrag
sålänge de upprätthåller en tillräckligt effektivitetsnivå
och därmed kostnadsposition.
Kundservice och ekonomi är två övergripande funktioner vars hemvist varken är
produktion eller marknad utan istället bör dessa två ha en understödjande roll
i förhållande till båda dessa. En stark ekonomifunktion är en förutsättning både för att
understödja produktions effektiviseringsansträngningar och för att ge försäljning
stöd i det transaktionsintensiva gränssnittet mot marknaden. Kundservice har också
en tvådelad roll som en slags marksupport, dels i form av
delaktighet i försäljningsarbetet, dels i en koordinerande roll
i förhållande till transportplanering. Nedan följer en
illustration av detta synsätt.
För att återgå till erbjudandeöversikten, klicka
här.
Camelot Waste Management Consulting * Nybrogatan 83; Stockholm
Camelot - Carving out Competitive advantage
Åter till startsidan