Som den trogne och minnesgode läsaren förhoppningsvis erinrar sig, så hade CC förr om
året för vana att recensera varje års skörd av riksdagsmotioner på avfalls- och källsorteringstemat,
då det under vissa år kunde röra sig om upp till 10 separata motioner från enskilda och grupper av
ledamöter som tangerade just de frågeställningarna Idag tillhandahåller CC en något mera summarisk genomgång
av de riksdagsmotioner inom nämnd kategori som sett dagens ljus under de senaste åren, som vanligt med
en betygsättning ifråga om kvalitet och ändamålsenlighet med mellan 1 och 5 soptunnor.
(CC190811/11:02/Inlägg #6 efter uppehållet/S Näs Halland) Genomgången följer således här nedan
motion för motion i omvänd kronologisk ordning, således med början riksdagsåret 2018/19:
Motion ang. återvinning av nedskräpande och uttjänta fritidsbåtar (2018/19:700):
Motionären Edward Riedl (M) börjar med en faktabaserad genomgång av den installerade basen av
fritidsbåtar i Sverige, som sägs uppgå till 822 tusen enheter, därav 80% i plast, 7% av trä etc.
Vad som i konkreta termer föreslås är en form av producentansvar, där tillverkaren finansierar
det framtida omhändertagandet vid försäljningstillfället. Riedl pekar också på att återvinningen
av fritidsbåtar i dagsläget är så gott som obefintlig. Riedl åberopar vidare att motionen är i linje
med vad som tidigare föreslagits av Naturvårdsverket, för att adressera problematiken med nedskräpande
utrangerade fritidsbåtar. Slutligen föreslås en med omhändertagandet av övergivna fordon analot rättighet
för kommunen att omhänderta övergivna båtar. CC ser Riedls initiativ som lovvärt och adresserande
ett reelt problem i landet, emellertid är det dock alltför icke-konkretiserat vad gäller ett
producentansvarssystem, där varket en konkret utformning eller vidare utredning föreslås och
därför får motionen av CC endast 3 soptunnor.
Motion ang. återvinning av glykol (2018/19:1726):
Författare till motionen är även i detta fall en moderat, närmare bestämt Mats Green. Green menar
att det borde kunna ställas ett strikt krav på återvinning av glykol, som ju onedkligen är
ett exempel på ett avfallflöde där det - låt vara att mängderna är begränsade - sker en och annan
smygdeponering. Fördelarna sägs vara både miljömässiga och näringspolitiska, i det att svenska
aktörer som erbjuder glykolåtervinning skulle gynnas, låt vara att det inte helt leds i bevis
att de åsyftade behandlingsteknologierna i Jönköping är fullt så världsunika som det görs gällande. Green
gör även en halvdan ansats att anknyta till det ideologiska redskap som utgörs av den s k avfallshierarkin
och sammantaget frågan gäller på det hela tagt ett ganska marginellt flöde, varför betyget också
i detta fall blir endast 3 soptunnor.
Motion ang. bättre tillgänglighet av återvinning (2018/19:741):
Bakom denna motion står Kristina Nilsson (S), som siktar in sig på förenklad återvinning för
de ofärdiga, mot bakgrund av den övergång till fastighetsnära insamling av förpackningar
som vi nu står inför. CC menar att det kanske ändå är den generella välfärdspolitiken som får
gälla på den här punkten och att de handikappade får anses i viss mån befriade från sina åligganden
ifråga om återvinning, alternativt kan denna ombesörjas av assistentpersonalen. Visst är det viktigt
att jobba på alla fronter samtidigt, men det här förslaget har krasst sett en begränsad potential
att bidra till ökade återvunna mängder av berörda materialslag. Motionen bevärdigas endast 2 soptunnor.
Motion ang. avfall och kretslopp (2018/19:1284):
Motionen ar författats av Martin Kinnunen m fl från Sverigedemokraterna och utgör i förhållande
till de tidigare genomgångna motionerna avseende riksdagsåret 2018/19 mer av ett helhetsgrepp. Den
innehåller också 7 konkreta och väl artikulerade att-satser, vilka bl a inkluderar ett generellt
främjande av återvinning samt ett förstärkt producentansvar som även skall utsträckas till att omfatta
textil-fraktionen, där ju Sverige hittills legat något efter ledande länder såsom Tyskland, Nederländerna
och Norge. Vidare följer förordas en uppstramning inom områdena minimering av matsvinn samt
gynnande av matavfallsproduktion. Motionen framstår sammantaget som den mest heltäckande och
genomtänkta av detta års avfallsrelaterade motioner, därtill finns en ansats till ideologisk
anknytning enligt den s k förvaltarskapstanken samt till modebegreppet cirkulär ekonomi, inom
vars ramar förslaget infogas. Motionärerna visar också på insikt vad gäller betydelsen av
de fastighetsnära insamlingavägarnas betydelse samt det utvecklingsgap som fortfarande återstår här.
Ambitionerna att minska matsvinn knyts till en konkret kvantifiering av den genomsnittliga genererade
avfallsmängden per capita till 74 kg, vilket förhöjer trovärdigheten. CC gillar sammantaget djupet
och den utvecklingsbejakande tonen i motionen och tilldelar den 4 soptunnor.
Motion ang. användning av avfall och restprodukter (2018/19:454):
Detta är ytterligare en motion signerad Sverigdemokraterna och där mers specifikt Markus Wiechel.
Det är en motion som riktar in sig på biologiskt avfall och som första yrkande förespråkar
ett slopande av tillståndskravet för egen kompostering, vilket utgör en rimlig byråkratiseringsminimering,
även om värdet av åtgärden ur miljöhänseende framstår som begränsat givet den ringa miljöpotential
som just fastighetsnära kompostering av matavfall erbjuder i förhållande till andra tillvägagångssätt,
enligt senare tiders rön. Den andra att-satsen förordar ett slopande av förbudet mot rötning av
animaliska biprodukter, som har sitt ursprung i säkerhetsåtgärder för att begränsa spridningen
av den s k galna ko-sjukan. Detta är mer av en veterinärteknisk fråga och det är svårt att ur
ett renodlat avfallspolitiskt perspektiv avgöra om det är motiverat att lyfta restriktionerna. Den
sista att-satsen så behandlar utsädeslagen och är inte att betrakta som avfallsrelaterad. CC finner
sammantaget att motionen inte ägnar sig åt prioriterade frågeställningar och därmed endast
kan tilldelas 2 soptunnor.
CC finner sammantaget att de 5 graderade motionerna erhöll ett snittbetyg av 2,8 och att skörden kanske
möjligen var något magrare än förr om året. Nytt är förstås också att Sverigedemokraterna har börjat profilera
sig som ett kretsloppstillvänt parti, vilket står att välkomna. CC ser nu fram emot att ta del av
det kommande riksdagsårets avfallsmotioner under hösten.
För att komma tillbaka till nyheterna, klicka här.
Camelot Waste Management Consulting * Nybrogatan 83; Stockholm
Camelot - Carving out Competitive advantage
Åter till startsidan