Som en del av sin omvärldsbevakning inom avfallssektorn har CC återigen gjort vissa kompletterande
analyser på grundval av det robusta och gedigna datamaterial som tillhandahålls genom den s k Nils Holgersson-studiens
sammanställningar, där 2018 är den senaste nu tillgängliga såvitt avser avfallssektorn inom den övergripande kategorin
kommunala nyttigheter, där också el, fjärrvärme och VA ingår.
(CC190818/5:15/Inlägg #8 efter uppehållet/S Näs Halland): Det enkla spörsmål som har legat till grund för
CC:s supplementära databearbetningar har varit den ständiga frågan om det på grundval av denna typ av
enhetliga övergripande studier också går att säga något om den relativa effektiviteten för olika utformningar,
där det tidigare har varit svårt att uttala om egen regi eller upphandlad sophämtning är att föredra, ur ett
krasst kostnadsperspektiv. Den konklusionen bibehåller sin validitet i den nu skärskådade studien, i det
att egen regi-kommunerna (78 stk.) har en genomsnittlig avfallshanteringskostnad för hushåll om 21,39 SEK per
kvadratmeter och år, mot 21,67 SEK för de upphandlande kommunerna (207 stk.), således 1% lägre kostnader, vilket ligger
inom ramen för felmarginalen.
En signifikatn lägre kostnad uppstår dock om vi isolerar s k hyrbidkommuner, som utför en viss andel av sophämtningen i egen regi,
medan resten upphandlas, och i kraft av detta upprätthåller både en operativ och en upphandlingsadministrativ kompetens.
Den gruppen av kommuner, som inkluderar Örebro, Höganäs, Arvika, Göteborg samt Vänersborg, uppvisar en genomsnittskostnad av
16,26 SEK/kvm/år, vilket är 24% under de renodlade egen regi-kommunerna samt 25% under de upphandlande kommunerna, något som tidigare
inte har kunnat påvisas lika tydligt som med utgångspunkt från den eminenta Nils Holgerssons-studiens 2018-värden.
Den s k ekonomiska rationalen bakom den således verifierade hypotesen skulle vara att en hybridkommun kan optimera
upphandlingsgraden löpande, genom att handla upp mer i ett konjunkturellt läge då priset för hämtningstjänsten för
den som går ut och frågar är högre och vice versa. Det kan också förhålla sig så att hybrid-kommunen genom
ett s k kontestabilitets-resonemang kan förmodas utöva ett viss inflytande på potentiella anbudsgivare att verkligen
avge sitt bästa pris, då kommunen alltid har möjligheten att utan några större switching-costs öka den andel
som utförs i egen regi. CC menar att det är angeläget att bedriva denna typ av analyser, i det nuvarande läge där
Konkurrensverket uppmanar kommunerna att löpande utvärdera kostnadseffektiviteten i sina avfallsverksamheter.
Notabla exempel på kommune som på senare år har ökat sin andel egen regi är Göteborg, med stöd av det kommunala
bolaget Renova 2017 respektive Halmstad med stöd av det kommunala bolaget HEM 2012. CC menar vidare att den breddning
av kommunala samarbeten som har kommit till stånd i många fall på senare år skapar bättre förutsättningar för att bygga
upp och vidmakthålla en sådan operationell kompetens in-house, som gör ökad andel egen regi till ett trovärdigt
alternativ och som gör att kommunen kan agera mera rationellt på marknaden för insamlingstjänster.
Vänersborg, Örebro, Göteborg, Arvika, Höganäs och Halmstad är exempel på
s k hybridkommmuner, som genom att balanser sophämtning i egen regi med
upphandlad sophämtning har kunnat realisera en fördelaktig relativ kostnadsposition
ifråga om avfallshantering
För att komma tillbaka till nyheterna, klicka här.
Camelot Waste Management Consulting * Nybrogatan 83; Stockholm
Camelot - Carving out Competitive advantage
Åter till startsidan