CC riktar öppet brev till SRV:s ägarkommuner

CC:s ingång i avfallsbranschen är som bekant det kommunala avfallsbolaget baserat i Huddinge SRV återvinning, samägt av kommunerna Huddinge, Haninge, Nynäshamn, Botkyrka och Salem, med idag ett betjänat befolkningsunderlag av 341 kpe. Trots att över 15 år gått sedan CC tvingades lämna sin anställning vid SRV har inget sådant lagstadgat anställningsintyg som är obligatorisk enligt lag utfärdats och CC riktar därför per idag ännu en påminnelse till SRV om det utestående dokument, vilket SRV förblir skyldigt CC, i den skrivelse som bifogas denna artikel.

(CC190809/17:16/Inlägg #2 efter uppehållet/Sthlm ÖÖ) Samtidigt aktualiserar CC återigen den eviga tanken om att utvidga SRV till att omfatta Södertörns-området i dess helhet, vilket i praktiken hade inneburit en sammanslagning av SRV och det parallella kommunala avfallsbolaget Telge Återvinning, baserat i Södertälje och med en betjänad population av 98 kpe, således 29% av SRV:s storlek. SRV omsätter idag 520 MSEK och Telge 202 MSEK, d v s 39% av SRV och en kombinerad entitet, låt oss kalla den SÖLÄN som arbetsnamn, skulle således omsätta 722 MSEK och betjäna 440 kpe, vilket skulle bli landets i särklass största och mest slagkraftiga egen regi-aktör inom avfallsmarknaden. Den nuvarande SRV-konstellationen har ju tagit form genom en gradvis utvidgning av ägarkretsen, där småkommunerna Salem och Nynäshamn anslöt så sent som under 1980-talet, men därefter tycks expansionen ha avstannat, även om baktankar att åstadkomma en integration mellan Södertälje och Huddinge har kunnat skönjas under bl a 2000-talet början. En komplicerande faktor utgörs av Telge Återvinnings tillhörighet till den större koncernen Telge Energi, med en totalomsättning av 4 555 MSEK, där Telge Återvinning7 således utgör blott 4%.

Vad som krävs för att väcka tanken om ett gemensamt kommunalt avfallsbolag för subregionen Södertörn är oklart, även om det finns tydliga tecken på att detta case alltjämt betraktas som gångbart såväl i Södertälje som inom SRV-sfären. Potentiellt skulle även Tyresö kommun, som oomtvistligen ansluter till Södertörns geografi, kunna adderas, vilket skulle ge en totabefolkning av 488 kpe, eller 21% av AB län. Även de synergier som är i sikte, inte minst på behandlingssidan, talar ett tydligt språk och får de politiska hinder som må finnas i vägen för tankens realiserande att framstå som mera överkomliga. Antalet ÅVC under det nya bolagets kontroll skulle potentiellt kunna komma att uppgå till 8+2+1=13, vilket i sig skulle ge betyande samordningsvinster, både i drift, bemanning och den neströms hanteringen, för att inte tala om de förbättrade möjligheterna att gemensamt trygga behandlingskapaciteten för deponering, biologisk behandling etc.

Kontor




En sammanslagning av SRV och Telge Återvinning vore ett naturligt nästa steg av konsolideringsprocessen inom kommunal avfallshantering inom subregionen Södertörn, menar CC alltjämt






Den fråga som nu återstår blir således vad som kan bryta det dödläge som har uppstått och dröjt sig kvar. Ytterst torde det krävas att frågan drivs på politisk nivå, då de ansatser till selektiva samarbeten, potentiellt syftande till ett gradvis närmande, som har initierats och drivits på management-nivå har stupat halvvägs. Ansvariga politiker från respektive sida måste prata med varandra för att saken skall kunna föras framåt inte bara styrelsledamöter i repsektive bolag utan även kommunpolitiker i respektive kommun måste engagera sig för att förändringen skall komma till stånd och detta är ju en ganska månghövdad skara, som det visade sig vid dagens mailövning rör det sig enbart inom SRV-kommunerna inkl. suppleanter i kommunfullmäktige om totalt 363 individuella politiker. I flera av kommunerna finns en icke obetydlig representation för lokalpartier, som kanske inte alltid har samma Södertörns-övergripande syn på hur saker och ting bör organiseras inom de kommunala verksamheterna. Alla borde de dock kunna se om att SRV skall kunna förbli det vehikel för en konkurrenskraftig och förstklassig avfallshantering som det har förblivit genom decennierna, krävs det att man hänger med också ifråga om branschens strukturella evolution. Även om det inte är en ödesfråga att detta kommer till stånd de närmaste åren, torde det vara en prioriterad angelägenhet för det kommande decenniet 2020, om inget sker under den tidsperioden kan det finnas skäl att ställa sig frågan om SRV:s dynamiska utveckling har kommit av sig för alltid.





Camelot Waste Management Consulting * Nybrogatan 83; Stockholm
Camelot - Carving out Competitive advantage
Return to base